===============================================================

Woudencompetitie 2015

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Woudencompetitie 2012.

Dinsdag avond 25 september is de jongdieren competitie in Harkema weer gehouden. Even na 19.00 uur werd de onderlinge verenigingscompetitie geopend door G. Grooten. Daarna konden de keurmeesters Sikke Oostenbrug en Bertus Lanting aan de keuring van de door de verschillende verenigingen bij elkaar gebrachte dieren beginnen. De kwaliteit van de aangeboden dieren was hoog en dit was terug te vinden in de predicaten. Dit keer waren er geen uitschieters naar boven maar eerder uitglijders naar beneden en was er ook nog een dis vanwege een verkeerd ingezonden dier (afwijkend ringnummer), jammer want dat is in de uitslag meteen terug te vinden. We kunnen weer terugkijken op een geslaagde avond.

Hoenders

1. Dokkum 52 punten.

2. Ureterp 47 punten

3. Bergum 46 punten

4. Gorredijk 38 punten

5. Haulerwijk 35 punten

Konijnen

1. Harkema 40 punten (meer mannelijke dieren)

2. Trynwalden 40 punten

3. Dokkum 39 punten

4. Burgum 37 punten

5. Gorredijk 36 punten

6. Haulerwijk 29 punten

Op bijgevoegde foto’ s zijn de predicaten per dier te vinden van deze avond.

Jongdierendag, zaterdag 19 sept 2015

Jongdierendag,
Zaterdag 15 September 2012

De jongdierenkeuring is ook dit jaar weer gehouden in de loods van Zandstra aan de Gilden in Ureterp. We mogen alweer heel wat jaren gebruik maken van de loods van Zandstra om onze jaarlijkse jongdierenkeuring te kunnen houden, waarvoor we de eigenaar natuurlijk onze dank uitbrengen. Voor deze dag hadden we ook dit jaar weer drie keurmeesters uitgenodigd om kritisch maar toch opbouwend naar onze jonge dieren te keuren en die te beoordelen. Voor de konijnen was G. Grooten uit Drachten uitgenodigd en voor de hoenders en dwerghoenders de heren H. Hoving uit de Tike en J. Albada uit Vroomshoop. Laatstgenoemde zat ‘s morgens al voor zessen op de fiets naar het treinstation om tegen negen uur in Ureterp te kunnen zijn. Even bijpraten, een kop koffie en dan los, want de eerste te keuren jonge dieren zitten al in de kooien te wachten om aan een nauwkeurige inspectie te worden onderworpen. Keurmeester Grooten had het niet zo druk want er waren helaas maar 12 konijnen voor deze tafelkeuring aangeboden. Wel had hij nu volop tijd om de dieren goed te bekijken en de fokkers alles te laten zien wat goed en minder goed was. Het was met name voor ons nieuw lid, Jelsma een heel leerzame ochtend want hij was degene die schrijver was bij de keurmeester en heeft op die manier veel opgestoken . Voor de hoenderkeurmeesters waren tegen de honderd dieren te keuren elk zo’n vijftig Albada met als schrijfster Willy en bij Hoving schreef Syto. Aan het eind van de keuring hebben de keurmeesters een zevental uitgezocht voor de jongdieren competitie (woudenshow) welke in Harkema zal worden gehouden. De volgende zeven dieren vertegenwoordigen onze vereniging op deze competitie. In willekeurige volgorde zes dieren en een reserve.

1 M.Wiersma Fries hoen Geelwitpel

2 R.Storm Watermaalse baardkriel Zilverkwartel
3 R.Elverdink Antwerpse baardkriel
Patrijs